23 سپتامبر 2022- محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو(CWRU) با تجزیه و تحلیل سوابق سلامت الکترونیکی بیش از 1 میلیون بیمار 18 ساله و کمتر، گزارش دادند که کودکان و نوجوانانی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، در شش ماه پس از تشخیص کووید، بیشتر مستعد ابتلا به T1D هستند. نتایج این مطالعه در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد.

این یافته‌ها افزایش ۷۲ درصدی در تشخیص‌های جدید دیابت نوع 1 در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، که 18 سال یا کمتر سن داشتند، را نشان داد. با این حال، محققان تاکید کردند که مشخص نیست که کووید-۱۹ باعث شروع دیابت نوع 1 جدید شده است یا خیر.

پرفسور پاملا دیویس، استاد برجسته ی دانشکده پزشکی Case Western Reserve، یکی از نویسندگان راهبر این مطالعه، گفت: دیابت نوع 1 ، یک بیماری خود ایمنی است، این بیماری بیشتر به این دلیل رخ می دهد که دفاع ایمنی بدن به سلول هایی که انسولین تولید می کنند، حمله می کند و در نتیجه تولید انسولین را متوقف می کند و باعث ایجاد بیماری می شود. مطالعات پیشنهاد داده اند که COVID با افزایش پاسخ های خود ایمنی مرتبط است و یافته ی فعلی ما از این پیشنهاد حمایت می کند.

محققان سوابق سلامت الکترونیکی تقریباً 1.1 میلیون بیمار 18 ساله و کمتر در ایالات متحده و 13 کشور دیگر را که بین مارس 2020 تا دسامبر 2021 مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 تشخیص داده شده بودند و همچنین بیمارانی که مبتلا به عفونت تنفسی غیر مرتبط با کووید در همان دوره تشخیص داده شدند را تجزیه و تحلیل کردند.

جمعیت مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند: نوزادان تا کودکان 9 ساله و بیماران 10 تا 18 سال. پس از تطبیق دقیق آماری برای در نظر گرفتن سن، دموگرافیک و سابقه خانوادگی دیابت، 285628 نفر در هر گروه در مجموع 571256 بیمار بودند.

یافته های مطالعه

تیم تحقیقاتی دریافتند که در بین بیش از 571000 بیمار اطفال:

·        طی شش ماه پس از عفونت  SARS-CoV2، 123 بیمار (0.043٪) تشخیص جدید دیابت نوع 1 را  دریافت کردند، در مقایسه با 72 بیمار (0.025٪) به دنبال عفونت تنفسی غیر مرتبط با کووید، یک افزایش 72 درصدی در تشخیص های جدید دیابت نوع 1.

·        در یک، سه و شش ماه پس از عفونت، خطر تشخیص T1D برای افراد آلوده به  SARS-CoV2  در مقایسه با افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی غیر مرتبط با کووید به ‌طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر بود. نتایج مشابهی در مورد بیماران در گروه سنی تا 9 سال، و 10 تا 18 سال گزارش شد.

پرفسور دیویس گفت: خانواده‌هایی که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در فرزندانشان بالاست، باید به‌ویژه نسبت به علائم دیابت به دنبال کووید-19 هوشیار باشند. همچنین پزشکان اطفال باید نسبت به افزایش موارد جدید دیابت نوع 1 هوشیار باشند، به‌ویژه که سویه ی اومیکرون کووید به سرعت در بین کودکان پخش می‌شود. ما ممکن است شاهد افزایش قابل توجهی در این بیماری در ماه ها یا سال های آینده باشیم. دیابت نوع 1 یک چالش مادام العمر برای کسانی است که به آن مبتلا هستند و آمار ابتلا، افزایش بروز این بیماری را در تعداد قابل توجهی از کودکان نشان می دهد.

پرفسور رونگ زو، یکی از نویسندگان راهبر این مقاله، استاد انفورماتیک زیست پزشکی در دانشکده پزشکی و مدیر مرکز هوش مصنوعی در کشف دارو، گفت: به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بررسی کنیم که آیا افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 جدید به دنبال عفونت SARS-CoV2 در اطفالی که آسیب پذیر هستند، ادامه خواهد داشت و اینکه درمان دیابت نوع 1 مرتبط با COVID-19 در کودکان، باید چگونه باشد؟

او افزود: ما همچنین در حال بررسی تغییرات احتمالی در ایجاد دیابت نوع 2 در کودکان به دنبال عفونت SARS-CoV2  هستیم.

مطالعات قبلی مرتبط با کووید به رهبری همین گروه از محققان نشان داده است که عامل خطر بیماری آلزایمر در افراد مسنی که به کووید مبتلا شده اند، 50 تا 80 درصد افزایش می‌یابد و احتمال ابتلا به کووید -19 برای افراد مبتلا به زوال عقل، دو برابر بیشتر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-covid-diabetes-youth.html